יום שלישי, 8 ביולי 2014

האם עדיף להתפלל מנחה גדולה או מנחה קטנה?



האם עדיף להתפלל מנחה גדולה או מנחה קטנה?
 טבת תשע"ד.
מאת: יונתן שטנצל
מדובר בשאלה עקרונית, ולא בפסק הלכתי. 
יצחק אבינו  תיקן תפלת מנחה שנאמר: וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה לִפְנוֹת עָרֶב (בראשית כד/סג)".
זמן מנחה גדולה:  לכאורה כבר  מהתורה משמע  שיצחק התפלל לפנות ערב, ולא בצהרי היום.
רבי שלמה בן רבי אברהם פרחון היה אחד מהראשונים  וחי במאה ה 12 לספירתם  כותב בספרו "מחברת הערוך" תחת הערך מנח :" ויכינו את המנחה" בראשית מג, כה.  "ויחר למשה מאד ויאמר אל יהוה אל תפן אל מנחתם"  (במדבר טז, טז. )כמשקל משחת מן משח. פ' דבר שמקריבין לגדולים.  מנחת ערב  (תהילים קמא)  פ' עולת הערב. וכן "ויהי בעלות המנחה ויגש אליהו הנביא" פירוש משש שעות ומחתה והצלאה והא שעת תפלה  לכל ישראל שנא' :"ערב ובוקר וצהרים אשיחה ואהמה" תהילים (נה, יח.)
ומאותה שעה אסור לאדם ליכנס למרחץ ולא להתחיל מלאכה,ולא לאכל,ולא לדין עד שיתפלל מנחה.  וכן מנהג כל ישראל,  בכל מקומות מושבותיהם חוץ מארץ אדום מפני שהיו מתחילה עניים הולכים בכפרים עד הערב, חוזרין לבתיהם ומתפללין מנחה ומעריב בשעה אחת,  ואמרו רבותינו  כל העושה כך נקרא פושע, אע"פ שנתעשרו אין מתפללין אותה בעתה.  ואע"פ שהוא מפורש בברכות עד חצות, הרי הן עובדין ועושין כל דבר, שירצו קודם תפילת המנחה והוא רחום יכפר עונותיהם ועונותינו".
אפשר להוכיח לדעתי  מהגמרא שלמדתי במסכת תענית י"ט:  על נקדימון בן גוריון  ששאל מעיינות מים מהגוי העשיר עבור עולי הרגל, והגיע זמן הפירעון והגיע הגוי העשיר לנקדימון לנסות לקבל את הכסף שהם סיכמנו.  ורואים  שזמן מנחה זה לא בצהרים, אלא בערב,  וכך כתוב:,   "צהרים שלח לו שגר לי או מים או מעות שיש לי בידך שלח לו עדיין יש לי שהות ביום במנחה שלח לו שגר לי או מים או מעות שיש לי בידך שלח לו עדיין יש לי שהות ביום לגלג עליו אותו אדון אמר כל השנה כולה לא ירדו גשמים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה